ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟ

Σχέδιο καταστατικού του νέου φορέα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ: 1. ΠΡΟΟΙΜΙΟ | 2. ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ | 3. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ | 4. ΜΕΛΗ | 5. ΑΠΩΛΕΙΑ ΙΔΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΛΟΥΣ | 6. ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ | 7. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ | 8. ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ | 9. ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ | 10. ΕΚΤΑΚΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ | 11. ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ | 12. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ | 13. ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ | 14. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ | 15. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΚΛΟΓΕΣ - ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ | 16. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ | 17. ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ | 18. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ | 19. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ | 20. ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ - ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΗ ΣΕ ΑΛΛΟ ΚΟΜΜΑ

1. ΠΡΟΟΙΜΙΟ

Τα μέλη του φορέα, παράλληλα με την προσπάθεια ανάπτυξης της κοινωνικής συνείδησης και την εμπλοκή τους στις διεργασίες της κοινωνίας των πολιτών, αποφασίζουν και:

- να οργανώσουν έναν αυτόνομο πολιτικό φορέα, που θα εκφράζει στη χώρα μας τις αξίες και τις αρχές της πολιτικής οικολογίας, των δικαιωμάτων και της κοινωνικής αλληλεγγύης,

- να συμμετέχουν στις πολιτικές διαδικασίες για την προώθηση των αρχών και της πολιτικής του φορέα στους αντιπροσωπευτικούς θεσμούς σε τοπικό, δημοτικό, περιφερειακό, ελλαδικό, βαλκανικό, μεσογειακό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο πεδίο.

2. ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΙ ΑΞΙΕΣ

Θεμελιώδεις πολιτικές µας αρχές και αξίες είναι:
• η οικολογική σοφία
• η αειφορία
• η κοινωνική δικαιοσύνη
• η µη βία
• η άμεση και συμμετοχική δημοκρατία
• ο σεβασμός στην ποικιλότητα
• η αποκέντρωση και η επικουρικότητα
• η προστασία και αποκατάσταση των φυσικών οικοσυστημάτων
• η ποιότητα ζωής
• η ατομική και κοινωνική ευθύνη
• η ισονομία

3. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ

Θεμελιώδεις αρχές που διέπουν την οργάνωση και λειτουργία του φορέα είναι:

1) Η συναίνεση

Επιδίωξή µας είναι οι αποφάσεις να λαμβάνονται µε συναίνεση.

Πιστεύουμε ότι, όταν εκφράζονται διαφορετικές απόψεις, δεν είναι απαραίτητα η µία σωστή και οι υπόλοιπες λανθασμένες αλλά ότι όλες διαθέτουν στοιχεία από την αλήθεια. Η υποταγή της μειοψηφίας στην πλειοψηφία -µε την υπερίσχυση μίας άποψης- προκαλεί συγκρούσεις ή διάσπαση ενώ η δημιουργική σύνθεση όλων των απόψεων συμβάλλει στην εξέλιξή τους. Οι συναινετικές αποφάσεις, καθώς είναι αποδεκτές από όλους και όλες, ενισχύουν την εσωτερική δημοκρατία και την ενότητα του φορέα.

2) Οι αµεσοδηµοκρατικές διαδικασίες

Ο τρόπος που παίρνουμε αποφάσεις και λειτουργούμε στηρίζονται στις αρχές της άμεσης δημοκρατίας. Οι θέσεις και οι πολιτικές µας συνδιαμορφώνονται από τα µέλη, µε συνεχή και ανοιχτό διάλογο.

Εναλλαγή

Όσοι και όσες κατέχουν θέσεις σε θεσμικά όργανα, εναλλάσσονται στη διάρκεια της θητείας τους ενώ επιδιώκεται όλοι και όλες να συμμετέχουν σε θέσεις που συνεπάγονται ευθύνες.

Ανακλητότητα

Τα µέλη των οργάνων είναι ανακλητά ενώ οι εκπρόσωποι ανακαλούνται από τους εκπροσωπούμενους µε συγκεκριμένες διαδικασίες.

Δημοψήφισμα

Διενεργούμε δημοψηφίσματα για να συναποφασίζουμε τις πολιτικές του φορέα και να αντιµετωπίζουμε συλλογικά ζητήματα που ανακύπτουν.

3) Ο σεβασμός της διαφορετικότητας

Η διαφορετικότητα είναι η κινητήρια δύναμη της ζωής στον πλανήτη. Είναι επιδίωξή µας να αποτελεί τη βάση της δυναμικής του φορέα µας και πρέπει να αντανακλάται σε όλες τις διαδικασίες του. Η οργανωτική δομή και οι εκπροσωπήσεις πρέπει να ανταποκρίνονται στη διαφορετικότητα της κοινωνίας στην οποία απευθύνονται και να διασφαλίζουν τον σεβασμό και την απρόσκοπτη έκφραση κάθε ιδιαίτερης θέσης και άποψης.

4) Η αποκέντρωση

Οι διαδικασίες διαλόγου και λήψης αποφάσεων για ζητήματα που αφορούν µια τοπική ή κοινωνική ομάδα γίνονται από τα µέλη του φορέα, που ανήκουν στη συγκεκριμένη ομάδα ή από τα εξουσιοδοτημένα από αυτούς όργανα. Ωστόσο, εάν τα ζητήματα αυτά έχουν ευρύτερο ή πανελλαδικό αντίκτυπο, είναι δυνατόν να χρειαστεί και η απόφαση ή έγκριση περιφερειακών ή και πανελλαδικών οργάνων του φορέα.

5) Η διάκριση των αρμοδιοτήτων

Αρχή και προϋπόθεση πραγμάτωσης των αρχών της αμεσοδημοκρατίας, του σεβασμού της διαφορετικότητας και της αποκέντρωσης, σε επίπεδο λήψης και εκτέλεσης αποφάσεων, συνιστά η  διάκριση ρόλων, αρμοδιοτήτων και εξουσιών.

Ως τεκμήριο εφαρμογής των αρχών και αξιών μας, υιοθετούμε την διάκριση και τον σεβασμό των αρμοδιοτήτων σε κάθε περίσταση και σε κάθε οργανωτική προσέγγιση, τόσο σε επίπεδο οργάνων, λειτουργικών ομάδων και εκπροσωπήσεων, όσο και σε επίπεδο διάρθρωσης του φορέα στον χώρο.

6) Αναλογικότητα στις εσωτερικές αρχαιρεσίες

Όλες οι αρχαιρεσίες στο εσωτερικό του κόμματος διεξάγονται σύμφωνα με την αρχή της αναλογικότητας. Όταν δεν είναι δυνατή η επίτευξη ομόφωνης συναίνεσης, λαμβάνει χώρα μυστική ψηφοφορία ως εξής:

Ο αριθμός των προτιμήσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το 1/3 των θέσεων προς πλήρωση. Όταν οι θέσεις προς πλήρωση είναι λιγότερες από 3, προβλέπεται μία μοναδική ένδειξη προτίμησης. Στις θέσεις προς πλήρωση δεν προσμετρούνται οι αναπληρωματικοί και οι επιλαχόντες, για τους οποίους μπορεί ωστόσο να προβλέπεται ξεχωριστός αριθμός προτιμήσεων.

7) Όριο θητείας μελών στα όργανα του κόμματος

Εκτός ειδικής διάταξης, τα τακτικά αιρετά μέλη όλων των οργάνων έχουν το δικαίωμα έως και 3 (τριών) συνεχόμενων θητειών. Μετά την εκπλήρωση και των 3 (τριών) θητειών επιβάλλεται η αποχή από την υποψηφιότητα για 1 (μία) θητεία. Η παραίτηση από θητεία δεν θεωρείται διακοπή. Εάν η διάρκεια της θητείας αναπληρωματικού, που αντικαθιστά παραιτηθέντα, είναι λιγότερη από ½ (ημίσεια) θητείας δεν θεωρείται ότι έχει διατελέσει θητεία.

8) Αρμονική ισορροπία μεταξύ μελών διαφορετικού φύλου

Στα πλαίσια της σύνθεσης όλων των οργάνων και όλων των λιστών υποψηφιοτήτων, επιδιώκεται μία αρμονική ισορροπία μεταξύ των μελών διαφορετικού φύλου. Η εφαρμογή της αρχής επιβάλλει ότι για την κάλυψη κατ' ελάχιστο 3 (τριών) θέσεων σε μία εσωτερική αρχαιρεσία, το 1/3 των εκλεγέντων επιδιώκεται να είναι διαφορετικού φύλου.

4. ΜΕΛΗ

Μέλος του φορέα µπορεί να γίνει όποιος και όποια επιθυμεί να προωθήσει τις αρχές του και να συμμετέχει στην υλοποίηση των πολιτικών του δράσεων, εφόσον:
• κατοικεί στην Ελλάδα ή είναι Έλληνας/ Ελληνίδα που κατοικεί σε χώρα του εξωτερικού,
• είναι τουλάχιστον 16 ετών,
• συμφωνεί µε την ιδρυτική διακήρυξη και αποδέχεται το Καταστατικό και
• δεν είναι µέλος άλλου κομματικού φορέα στην Ελλάδα.

Η ιδιότητα του πλήρους μέλους αποκτιέται μετά από περίοδο 6 μηνών ως δόκιμο μέλος, ώστε να γνωρίσει τις αρχές και τις θέσεις του κόμματος, κάτι που βεβαιώνεται στο τέλος αυτού του διαστήματος από τον οργανωτικό υπεύθυνο και τον συντονιστή τοπικής οργάνωσης. Ως μεταβατική διάταξη και μέχρι την υλοποίηση του ιδρυτικού συνεδρίου, όλα τα μέλη που θα κάνουν αίτηση μπορούν να εγγραφούν άμεσα χωρίς να είναι δόκιμα μέλη.

Υπάρχει η δυνατότητα κάποιος να είναι φίλος/-η του κόμματος. Οι φίλοι/-ες έχουν δικαίωμα άμεσης ενημέρωσης και  συμμετοχής στις δράσεις του κόμματος και τις ΘΟ.

4.1 Εγγραφή µελών

α) Κάθε νέο μέλος αιτείται την εγγραφή του στην πλησιέστερη ΠΚ του τόπου διαμονής, εργασίας του ή όπου είναι δημότης ή, στην περίπτωση που αυτή δεν υπάρχει, στην πλησιέστερη Περιφερειακή. Αν υπάρξει αίτημα μέσω διαδικτύου ή με οποιοδήποτε άλλο τρόπο, η αίτηση προωθείται στον συντονιστή της κάθε ΠΚ.

Η αίτηση εγγραφής νέου µέλους πρέπει να γίνει δεκτή από µία Πολιτική Κίνηση ή Περιφερειακή Οργάνωση και να εγκριθεί από το Πανελλαδικό Συμβούλιο. Αν δεν υπάρχει στην περιοχή του αιτούντος μέλους Πολιτική Κίνηση ή Περιφερειακή οργάνωση, η αίτηση μπορεί να γίνει δεκτή απευθείας από το Πανελλαδικό Συμβούλιο.  Η ημερομηνία εγγραφής του νέου μέλους είναι αυτή της έγκρισης της αίτησης από την Πολιτική Κίνηση στην οποία εντάσσεται ή από το Πανελλαδικό Συμβούλιο και αφού έχει εκπληρώσει τις ταμειακές του υποχρεώσεις.

β) Το Πανελλαδικό Συμβούλιο, εντός έξι (6) μηνών από την υποβολή της, μπορεί να απορρίψει µια αίτηση, µε αιτιολογημένη γραπτή απόφαση και πλειοψηφία 2/3. Στην περίπτωση αυτή, την τελική απόφαση θα πάρει το αμέσως επόμενο Συνέδριο.

γ) Όλα τα µέλη εντάσσονται οργανωτικά σε µία µόνο Πολιτική Κίνηση.

δ) Επειδή η δημοκρατική συμμετοχή χρειάζεται συνεχή εξάσκηση και εκπαίδευση, πρέπει να υπάρχει ανά Περιφερειακή Οργάνωση επιτροπή υποδοχής νέων και δόκιμων μελών, με συγκεκριμένα καθήκοντα. Επίσης, πρέπει να λειτουργούν  ανά Περιφερειακή Οργάνωση εργαστήρια κατά τα πρότυπα των αντιαυταρχικών σχολείων μη-βίαιης επικοινωνίας και προσωπικής ανάπτυξης των μελών 

4.2 Δικαιώματα µελών

α) Τα µέλη είναι ισότιμα, έχουν δικαίωμα συμμετοχής στις δραστηριότητες του φορέα, σε Ομάδες Εργασίας, Θεματικές Ομάδες, Επιτροπές και τα όργανα. Για τη συμμετοχή στα περιφερειακά και πανελλαδικά όργανα απαιτείται η απόκτηση πολιτικής εμπειρίας όπως ορίζεται παρακάτω

β) Τα νέα µέλη αποκτούν το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι στα τοπικά όργανα (γραμματείες ΠΚ και τοπικές επιτροπές) τρεις μήνες μετά την ημερομηνία εγγραφής.

γ) Τα μέλη αποκτούν το δικαίωμα συμμετοχής στα Περιφερειακά όργανα (γραμματείες Περιφερειακών Οργανώσεων και Περιφερειακές επιτροπές) μόνον εφόσον έχουν υπάρξει για μια ολοκληρωμένη θητεία μέλη σε γραμματείες ΠΚ ή τοπικές επιτροπές. Ως μεταβατική διάταξη, αυτό δεν ισχύει για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.

δ) Τα  μέλη αποκτούν το δικαίωμα συμμετοχής σε πανελλήνια όργανα (Πανελλαδικό Συμβούλιο, Επιτροπές πανελλήνιας εμβέλειας λχ. Οικονομική Επιτροπή) έναν χρόνο μετά την ημερομηνία εγγραφής τους. Ως μεταβατική διάταξη, αυτό δεν ισχύει για τον πρώτο χρόνο λειτουργίας.

ε) Τα μέλη αποκτούν δικαίωμα εκλογής στο ανώτατο όργανο του κόμματος, την Γραμματεία, μόνον εφόσον έχουν υπάρξει για μια ολοκληρωμένη θητεία ως μέλη του Πανελλαδικού Συμβουλίου

στ) Όλα τα µέλη μπορούν να παρίστανται στις συνεδριάσεις των οργάνων του φορέα.

ζ) Δικαίωμα ψήφου σε όλα τα όργανα έχουν µόνο τα µέλη που ανήκουν σε αυτά και έχουν εκπληρώσει της οικονομικές τους υποχρεώσεις.

ε) Τα μέλη έχουν δικαίωμα να ενημερώνονται για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τον φορέα και να ζητούν τις σχετικές πληροφορίες από τα όργανα. Τα όργανα, στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, είναι υποχρεωμένα να παρέχουν κάθε πληροφορία που θα διευκολύνει την κρίση των μελών και την πολιτική διαφάνεια του φορέα.

στ) Κάθε μέλος έχει το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης της γνώμης του και της κριτικής σε όλα τα θέματα και σε όλα τα επίπεδα. Κάθε μέλος έχει το δικαίωμα να ασκεί έλεγχο σε οποιοδήποτε χρόνο έναντι των οργάνων και των στελεχών, αν θεωρεί ότι καταστρατηγούνται τα δικαιώματά του.

Στον φορέα λειτουργεί Επιτροπή Διαμεσολάβησης, η οποία αναλαμβάνει να δρα συμβουλευτικά σε σημαντικά πολιτικά ζητήματα που διχάζουν τα μέλη, επικεντρώνοντας στο πολιτικό μέρος και απομονώνοντας τα προσωπικά ζητήματα, στα οποία δουλεύει με διαφορετική μεθοδολογία και μόνο με τη συναίνεση των ενδιαφερόμενων. Επίσης, η Επιτροπή αυτή αναλαμβάνει και την επίλυση διαφορών που της παραπέμπει η Επιτροπή Δεοντολογίας

Με βάση κανονισμό, λειτουργεί στον φορέα και ο θεσμός του Συνηγόρου του μέλους.

4.3. Υποχρεώσεις µελών

α) Τα µέλη καταβάλουν εφάπαξ τέλος εγγραφής και μηνιαία συνδρομή, το ύψος των οποίων καθορίζεται από το Πανελλαδικό Συμβούλιο. Προβλέπεται μειωμένη συνδρομή για τους οικονομικά ασθενέστερους (π.χ. για άνεργους, πρόσφυγες, φοιτητές).

β) Τα µέλη συνδιαμορφώνουν τις θέσεις και τις πολιτικές του φορέα, συμμετέχουν στα όργανα, στις διαδικασίες και στην υλοποίηση των δράσεων, στο πλαίσιο των αρχών, των αποφάσεων των Συνεδρίων και των οργάνων.

γ) Μέλη που ορίζονται από τον φορέα να τον εκπροσωπήσουν ή τον εκπροσωπούν δια των οργάνων του, οφείλουν να εκφράζουν την πλειοψηφούσα θέση του φορέα.

δ) Σε περίπτωση ανάγκης έκφρασης διαφωνίας, το μέλος του φορέα που βρίσκεται σε αντίθεση με συγκεκριμένη πλειοψηφούσα θέση, ή πολιτική κατεύθυνση, είναι ελεύθερο να εκφράσει τις προσωπικές του απόψεις. Υποχρεούται όμως να υπογραμμίσει ταυτόχρονα τις θέσεις του φορέα ή να διευκρινίσει ότι πρόκειται περί προσωπικών απόψεων.

5. ΑΠΩΛΕΙΑ ΙΔΙΟΤΗΤΑΣ ΜΕΛΟΥΣ

Ένα μέλος χάνει την ιδιότητά του όταν:
• υποβάλλει με έγγραφο ή ηλεκτρονικό τρόπο παραίτηση,
• δεν πληρώνει της συνδρομές του για περισσότερο από ένα χρόνο, εφόσον κληθεί εγγράφως για την τακτοποίηση των οικονομικών υποχρεώσεών του έναν τουλάχιστον μήνα πριν τη διαγραφή του.
• είναι µέλος, εγγραφεί ή συμμετέχει ενεργά σε άλλον πολιτικό φορέα
• δρα αντίθετα προς τις αρχές του φορέα και παραβιάζει το καταστατικό του.

Στην τελευταία περίπτωση, η απόφαση λαμβάνεται από την Πολιτική Κίνηση στην οποία ανήκει το µέλος, µε πλειοψηφία και αφού κληθεί γραπτώς να εξηγήσει τη στάση του/της. Μια τέτοια απόφαση της Πολιτικής Κίνησης, πρέπει να εγκριθεί από το Πανελλαδικό Συμβούλιο για να ισχύσει.

Στον φορέα λειτουργεί Επιτροπή Δεοντολογίας, με ειδικές διατάξεις επίλυσης διαφορών, σε συνεργασία με την Επιτροπή Διαμεσολάβησης.

6. ΔΗΜΟΨΗΦΙΣΜΑ

6.1. α) Δημοψήφισμα μπορεί να διενεργηθεί όταν τα µέλη καλούνται να αποφασίσουν για θέμα που τίθεται µε ερώτημα και δεν υπάρχουν προϋποθέσεις για να συγκληθεί Συνέδριο.

β) Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να ζητηθεί από το 25% των µελών που έχουν εκπληρώσει τις οικονομικές τους υποχρεώσεις ή την απόλυτη πλειοψηφία των µελών του Πανελλαδικού Συμβουλίου.

6.2. Όροι διενέργειας

α) Απαραίτητη προϋπόθεση για την διενέργεια του δημοψηφίσματος είναι η ενημέρωση των μελών επί των κρινόμενων θέσεων και ο δημόσιος διάλογος σε περιφερειακό επίπεδο.

β) Την πολιτική ευθύνη της διενέργειας του δημοψηφίσματος έχει το Πανελλαδικό Συμβούλιο, το οποίο καθορίζει κάθε φορά τους όρους και τη διαδικασία.

γ) Την ευθύνη της διεξαγωγής του δημοψηφίσματος έχει Εφορευτική Επιτροπή που ορίζεται από το Πανελλαδικό Συμβούλιο. Η Εφορευτική Επιτροπή οφείλει, µαζί µε τα δελτία ψηφοφορίας, να αποστείλει στα μέλη και κείμενα µε τις απόψεις που έχουν εκφραστεί για το υπό κρίση θέμα.

δ) Οι περιφερειακές οργανώσεις οφείλουν να συζητήσουν για το υπό κρίση ζήτημα.

ε) Για να είναι έγκυρο το δελτίο ψηφοφορίας πρέπει να επιστραφεί στην Εφορευτική Επιτροπή μέσα στην καθορισμένη για το σκοπό αυτό προθεσμία, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τους δύο µήνες από την αρχική αποστολή των δελτίων ψηφοφορίας.

στ) Το δημοψήφισμα είναι έγκυρο όταν σε αυτό συμμετέχουν τουλάχιστον τα μισά από τα μέλη που έχουν εκπληρώσει τις οικονομικές τους υποχρεώσεις. Σε αυτή την περίπτωση, το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος, δηλαδή η επιλογή που συγκέντρωσε της περισσότερες ψήφους, αποτελεί θέση του φορέα.

ζ) Με τον κανονισμό διενέργειας δημοψηφίσματος ορίζεται και η διαδικασία ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, με ταυτοποίηση των συμμετεχόντων σε πανελλήνια ή περιφερειακή διαδικασία (λχ σε συνέδριο ή σε περιφερ. Συνδιασκέψεις) και παραλαβή μοναδικού κλειδάριθμου κατά τα πρότυπα της ΑΑΔΕ.

7. ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΔΟΜΗ

Η οργανωτική δομή του φορέα περιλαμβάνει:

1) την Πολιτική Κίνηση, που αποτελεί  τη βασική οργανωτική μονάδα του φορέα (άρθρο 11)

2) τις περιφερειακές οργανώσεις,

3) τα πανελλαδικά όργανα, τα οποία είναι:
• το Συνέδριο (άρθρο 9)
• το Πανελλαδικό Συμβούλιο (άρθρο 13)
• η Γραμματεία (άρθρο 14)

8. ΑΡΧΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ

α) Τα μέλη των οργάνων είναι ανακλητά ανά πάσα στιγμή, µε αιτιολογημένη γραπτή απόφαση του σώματος που τα εκλέγει.

β) Όποιο σώμα μελών εκλέγει έναν ή περισσότερους εκπροσώπους, μπορεί να τον/την/τους/τις ανακαλέσει οποιαδήποτε στιγμή, εφόσον συμφωνούν τουλάχιστον τα 2/3 των μελών του σώματος αυτού.

γ) Σε όλα τα όργανα του φορέα επιδιώκεται οι αποφάσεις να λαμβάνονται µε συναίνεση. Εάν δεν είναι δυνατόν και µια απόφαση ληφθεί µε πλειοψηφία, τότε οι μειοψηφούντες έχουν το δικαίωμα να δημοσιοποιήσουν την άποψη τους, µε τη διευκρίνιση ότι δεν αποτελεί απόφαση του φορέα.

δ) Μέλος που έχει εκλεγεί σε όργανο δεν μπορεί, µε καμία αιτιολογία, να αναστείλει τη συμμετοχή του σε αυτό. Σε περίπτωση που δηλώσει ότι αναστέλλει τη συμμετοχή του, θεωρείται ότι έχει παραιτηθεί και αντικαθίσταται.

ε) Η παραίτηση µέλους από όργανο στο οποίο έχει εκλεγεί, δεν επηρεάζει για κανένα λόγο την αρχή της εναλλαγής, όπως ορίζεται σε αντίστοιχα άρθρα του παρόντος καταστατικού.

στ) Σε κάθε εκλογή οργάνων, εάν ο αριθμός των υποψηφίων είναι μικρότερος ή και ίσος µε τον αριθμό των θέσεων, 80% των υποψηφίων εκλέγονται ως τακτικά µέλη και οι υπόλοιποι/υπόλοιπες ως αναπληρωματικά.

9. ΤΑΚΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Το Συνέδριο είναι το ανώτατο πολιτικό όργανο του φορέα και οι αποφάσεις του είναι δεσμευτικές για όλα τα άλλα όργανα.

α) Το Συνέδριο συγκαλείται από το Πανελλαδικό Συμβούλιο κάθε δύο έτη.

β) Η απόφαση για την ακριβή ημερομηνία σύγκλησης του Συνεδρίου γνωστοποιείται στα µέλη τουλάχιστον δύο μήνες πριν τη διεξαγωγή του.

γ) Οι προσυνεδριακές διαδικασίες περιλαμβάνουν τα παρακάτω:

1. Σύγκληση των Πολιτικών Κινήσεων.

2. Σύγκληση των περιφερειακών συνδιασκέψεων.

δ) Η αναλογία του αριθμού των συνέδρων προς τον συνολικό αριθμό των µελών του φορέα, καθορίζεται κάθε φορά µε απόφαση του Πανελλαδικού Συμβουλίου, έτσι ώστε ο συνολικός αριθμός συνέδρων να µην υπερβαίνει τους πεντακόσιους.

ε) Η συμμετοχή των µελών στις προσυνεδριακές διαδικασίες και το Συνέδριο είναι κατ' αρχήν αυτοπρόσωπη.

στ) Εφόσον δεν καθοριστεί από το Πανελλαδικό Συμβούλιο αναλογία συνέδρων προς µέλη, τότε η αντιπροσώπευση ενός µέλους στο Συνέδριο ή στην περιφερειακή συνδιάσκεψη που προηγείται είναι δυνατή µε αναλογία 1 προς 2, δηλαδή ένα µέλος ψηφίζει για λογαριασμό του και για ένα ακόμη µέλος.

ζ) Για να αντιπροσωπευθεί ένα µέλος στο Συνέδριο, απαιτείται να συμμετέχει σε µια τουλάχιστον από τις συνελεύσεις (στην Πολιτική Κίνηση ή την περιφερειακή συνδιάσκεψη) που προηγούνται (βλ. γ), ταυτοχρόνως µε τον αντιπρόσωπό του.

η) Ομοίως, για να αντιπροσωπευθεί ένα µέλος στην περιφερειακή συνδιάσκεψη, απαιτείται να συμμετέχει στη συνέλευση της Πολιτικής Κίνησης, ταυτοχρόνως µε τον αντιπρόσωπό του.

Η ακριβής διαδικασία διενέργειας του τακτικού συνεδρίου ορίζεται από ειδικό κανονισμό διενέργειας συνεδρίων (τακτικών, έκτακτων και καταστατικών).

9.1. Αρμοδιότητες

Βασικές αρμοδιότητες του Τακτικού Συνεδρίου είναι:

α) Η διαμόρφωση των πολιτικών και προγραμματικών θέσεων του φορέα.

β) Η εκλογή οργάνων του φορέα.

γ) Η έγκριση του απολογισμού και οικονομικού απολογισμού του φορέα, η έγκριση του προγραμματισμού.

10. ΕΚΤΑΚΤΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ

Έκτακτο Συνέδριο συγκαλείται για σημαντικά και επείγοντα θέματα, εφόσον το αποφασίσει το Πανελλαδικό Συμβούλιο, µε απόλυτη πλειοψηφία ή ζητηθεί γραπτώς από το 25% των µελών.

α) Το Έκτακτο Συνέδριο έχει συγκεκριμένη ημερήσια διάταξη και πρέπει να διεξαχθεί σε διάστημα όχι μεγαλύτερο των δύο μηνών, από την υποβολή του αιτήματος.

β) Στο Συνέδριο συμμετέχουν τα µέλη που συμμετείχαν ή είχαν εξουσιοδοτηθεί να συμμετέχουν στο αμέσως προηγούμενο Τακτικό Συνέδριο

γ) Εάν, για το ίδιο θέμα, πληρούνται οι προϋποθέσεις και για τη σύγκληση Έκτακτου Συνεδρίου και τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος, τότε συγκαλείται Έκτακτο Συνέδριο.

Η ακριβής διαδικασία διενέργειας του έκτακτου συνεδρίου ορίζεται από ειδικό κανονισμό διενέργειας συνεδρίων (τακτικών, έκτακτων και καταστατικών).

11. ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ

α) Βασική οργανωτική μονάδα του φορέα είναι η Πολιτική Κίνηση.

β) Κάθε Πολιτική Κίνηση αποτελείται από µέλη που συνδέονται μεταξύ τους, είτε γιατί δραστηριοποιούνται στον ίδιο γεωγραφικό χώρο είτε γιατί μοιράζονται κοινά ενδιαφέροντα και δράσεις.

γ) Κάθε Πολιτική Κίνηση πρέπει να έχει τουλάχιστον πέντε (5) μέλη, ταμειακά εντάξει, τα οποία έχουν αποκτήσει το δικαίωμα του εκλέγειν και εκλέγεσθαι.

δ) Κάθε πολιτική Κινηση με την ίδρυσή της οφείλει να συνταξει εσωτερικό κανονισμό λειτουργιας με όρους σύμφωνα με το καταστατικό του κόμματος τον οποίο γνωστοποιεί στο Πανελλαδικό συμβούλιο

ε) Κάθε Πολιτική Κίνηση εκλέγει µε θητεία όση το μεσοδιάστημα μεταξύ δύο συνεδρίων τουλάχιστον ένα συντονιστή/µια συντονίστρια, µε ευθύνη του οποίου/της οποίας ενηµερώνει το Πανελλαδικό Συµβούλιο για τη σύστασή της, τον αριθµό και τα ονόµατα των µελών που την απαρτίζουν και, στη συνέχεια, επικοινωνεί και συντονίζεται µε τα άλλα περιφερειακά όργανα.

στ) Ανώτατο όργανο της Πολιτικής Κίνησης είναι η γενική συνέλευση των μελών, η οποία εκλέγει Συντονιστική Γραμματεία με ζυγό αριθμό μελών, ανάλογο με τον αριθμό ενεργών μελών της Πολιτικής Κίνησης. Αν τα μέλη είναι έως 10, εκλέγει 2μελή Σ.Γ., αν είναι έως 30 εκλέγει 4μελή Σ.Γ., αν είναι περισσότερα εκλέγει 6μελή Σ.Γ..

ζ) Η συνέλευση των µελών µιας Πολιτικής Κίνησης συνέρχεται εκτάκτως όταν το ζητήσει το 1/4 των µελών της, που έχουν εκπληρώσει τις οικονοµικές τους υποχρεώσεις.

η) Συντονιστής/συντονίστρια, ή Συντονιστής/συντονίστρια της Συντονιστικής Γραμματείας, Πολιτικής Κίνησης δεν μπορεί να είναι συγχρόνως και μέλος της Γραμματείας.

Οι όροι σύστασης, λειτουργίας και διάλυσης μία πολιτική κίνησης καθορίζονται λεπτομερώς από κανονισμό λειτουργίας των ΠΚ και των ΠΟ του φορέα.

12. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

α) Οι Πολιτικές Κινήσεις συγκροτούν οργανώσεις σε επίπεδο δήµου, νοµού και περιφέρειας.

β) Οι περιφερειακές αυτές οργανώσεις συστήνονται µε συνελεύσεις των µελών των Πολιτικών Κινήσεων και λειτουργούν µε αυτοτέλεια, στο πλαίσιο της ιδρυτικής διακήρυξης, των θέσεων του φορέα και του παρόντος καταστατικού. Η Περιφερειακή Οργάνωση εκλέγει Συντονιστική Γραμματεία με ζυγό αριθμό μελών, ανάλογο με τον αριθμό ενεργών μελών της Περιφερειακής Οργάνωσης. Αν τα μέλη είναι έως 10 εκλέγει 2μελή Σ.Γ., αν είναι έως 30 εκλέγει 4μελή Σ.Γ., αν είναι περισσότερα εκλέγει 6μελή Σ.Γ.

γ) Οι όροι σύστασης, λειτουργίας και διάλυσης μία πολιτική κίνησης μπορούν να καθορίζονται από κανονισμό λειτουργίας των ΠΚ και των ΠΟ του κόμματος που θα ορίζονται λεπτομερώς και θα είναι παρόμοιοι σε όλη την χώρα.

13. ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Το Πανελλαδικό Συµβούλιο έχει αποφασιστικό πολιτικό ρόλο.

Απαρτίζεται από 40 μέλη, που αναδεικνύονται σε περιφερειακές  συνελεύσεις  και από το συνέδριο, και η θητεία του αρχίζει αμέσως µετά το τακτικό Συνέδριο και λήγει µε την έναρξη του επόµενου Συνεδρίου.

Ο αριθμός των μελών ανά περιφέρεια εξαρτάται από τα ποσοστά που λαμβάνει το κόμμα ανά περιφέρεια και την εν γένει δράση του, όπως ορίζει κανονισμός.

Δικαίωμα για υποψηφιότητα στο ΠΣ έχουν τα μέλη μετά από 1 χρόνο με την ιδιότητα του μέλους. Ως μεταβατική διάταξη, αυτό θα ισχύσει μετά την πρωτοχρονιά του 2019.

13.1. Αρµοδιότητες

α) Αποφασίζει για ζητήµατα που απαιτούν άµεση δράση, σύµφωνα µε τις προγραµµατικές θέσεις του φορέα, τις πολιτικές του αρχές και τις αποφάσεις των Συνεδρίων και των δηµοψηφισµάτων.

β) Εξειδικεύει και υλοποιεί τις πολιτικές που αποφασίζονται στα Συνέδρια του φορέα.

γ) Συντονίζει τις δράσεις σε εθνικό επίπεδο.

δ) Συγκαλεί τα Συνέδρια. Ετοιµάζει την ηµερήσια διάταξη, προτάσεις για τη διαδικασία και προτείνει πολιτικά θέµατα για συζήτηση από τους συνέδρους. Στο πλαίσιο αυτό, οφείλει να ενσωµατώνει προτάσεις και από τα άλλα όργανα και τις συλλογικότητες του φορέα (περιφερειακές οργανώσεις, Πολιτικές Κινήσεις, Θεµατικές Επιτροπές, κλπ).

ε) Εγκρίνει τον προϋπολογισµό και τον οικονοµικό απολογισµό του φορέα. Ορίζει την Οικονοµική Επιτροπή για τον έλεγχο των οικονοµικών. Αποφασίζει ή όχι για την επιδότηση του κόστους µετακίνησης των µελών του Πανελλαδικού Συµβουλίου, ανάλογα προς τις τρέχουσες οικονοµικές δυνατότητες του φορέα.

στ) Αποφασίζει για τις σχέσεις του φορέα µε άλλα κόµµατα και οργανισµούς, στην Ελλάδα και τον υπόλοιπο κόσµο.

ζ) Αποφασίζει για την έκδοση πληροφοριακού υλικού, σε έντυπη και ηλεκτρονική µορφή.

η) Εποπτεύει τις σχέσεις µε τα ΜΜΕ και τη διαχείριση της ιστοσελίδας.

θ) Εγκρίνει τον ετήσιο απολογισµό πεπραγµένων και τον προγραµµατισµό δράσης του φορέα.

ι) Ορίζει Οµάδες Κοινοβουλευτικής Στήριξης των βουλευτών και ευρωβουλευτών.

ια) Εγκρίνει την πρόσληψη προσωπικού.

ιβ) Ψηφίζει τον εσωτερικό κανονισµό λειτουργίας του, όπως και για τη Γραµµατεία, που έχει υποχρεωτική ισχύ και κατανέµει αρµοδιότητες µεταξύ των µελών του. Η πρόταση για αλλαγή του κανονισµού λειτουργίας πρέπει να έχει αποσταλεί στα µέλη του ΠΣ τουλάχιστον 30 µέρες πριν τη συνεδρίαση του ΠΣ που θα αποφασίσει για οποιαδήποτε αλλαγή. Σε περίπτωση αλλαγής του κανονισµού λειτουργίας, ο νέος κανονισµός εφαρµόζεται από την επόµενη συνεδρίαση του Πανελλαδικού Συµβουλίου ή της Γραµµατείας αντίστοιχα.

ιγ) Ορίζει τους εκπροσώπους του φορέα στο Ευρωπαϊκό Πράσινο Κόµµα και άλλα Πράσινα Δίκτυα ή φόρα (Βαλκανικό, Παγκόσμιους Πράσινους κλπ).

ιδ) Καθορίζει την αναλογία του αριθµού των συνέδρων προς το συνολικό αριθµό των µελών του φορέα.

ιε) Καθορίζει το ύψος της συνδροµής και του τέλους εγγραφής.

ιστ) Προωθεί τη συμμετοχή των µελών στα όργανα του κόµµατος µέσα από προτάσεις για τη διευκόλυνσή της και για την εξάλειψη των εµποδίων που τη δυσκολεύουν (γυναίκες, γονείς, ΑΜΕΑ κ.α.) καθώς και τη συγκρότηση «Επιτροπής για την Προώθηση της Συμμετοχής».

13.2. Θεματικές ομάδες

α) Με ευθύνη του Π.Σ. συγκροτούνται και λειτουργούν θεµατικές οµάδες, µε σκοπό:
•Την παρακολούθηση και παρέµβαση στα αντίστοιχα ζητήµατα της ελληνικής κοινωνίας, τη διοργάνωση δράσεων, σεµιναρίων, ηµερίδων και εκδηλώσεων, τη συγγραφή ανακοινώσεων
•Την επιστηµονική επεξεργασία και τη διαµόρφωση θέσεων και προτάσεων του κόµµατος, κυρίως µέσα από διαδικασίες διαβούλευσης µε αντίστοιχες κινήσεις πολιτών, επιστηµονικούς φορείς και Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Οι απόψεις της θεµατικής οµάδας γίνονται επίσηµες θέσεις του φορέα µετά την έγκρισή τους από πανελλαδικά όργανα.
•Την επαφή µε κινήσεις πολιτών και φορέων που δραστηριοποιούνται στο αντίστοιχο αντικείµενο
•Την ολοκλήρωση συγκεκριµένων εργασιών που τους ανέθεσε το ΠΣ
•Την κωδικοποίηση των διαφορετικών απόψεων, όταν, για το θέµα που επεξεργάζεται η οµάδα, επίκειται απόφαση συνεδρίου ή Π.Σ.

β) Το ΠΣ καθορίζει το πλήθος και τις αρµοδιότητες των θεµατικών οµάδων. Ορίζει επίσης υπεύθυνο µέλος του ΠΣ για κάθε θεµατική οµάδα, που ενηµερώνεται για όλες τις δραστηριότητες ενώ η οµάδα ορίζει έναν ή περισσότερους συντονιστές, µέλη των ΟΠ.

γ) Μια θεµατική οµάδα πρέπει να έχει τουλάχιστον πέντε (5) µέλη και βρίσκεται σε απαρτία όταν είναι παρόντα τουλάχιστον το 40% των µελών της, µε τη δυνατότητα η συνεδρίαση να γίνεται και µε τη χρήση µέσων τηλεπικοινωνίας.

δ) Δικαίωµα συµµετοχής στις θεµατικές οµάδες έχουν και µη µέλη του κόµµατος.

ε) Η θεµατική οµάδα δεν µπορεί να δηµοσιοποιεί αποφάσεις, στις οποίες υπάρχουν δηλωµένες διαφωνίες στο φορέα και δεν έχουν ψηφιστεί από το Π.Σ. ή το συνέδριο.

13.3. Σύνθεση και εκλογή του Πανελλαδικού Συµβουλίου

Τα 20 μέλη του Πανελλαδικού Πολιτικού Συμβουλίου που εκλέγονται από τις 13 Περιφέρειες κατανέμονται αναλογικά στις 13 Περιφέρειες με βάση το εκλογικό αποτέλεσμα του φορέα στις Περιφέρειες κατά τη διεξαγωγή των τελευταίων εθνικών ή ευρωπαϊκών εκλογών. Το εκλογικό αποτέλεσμα εκφράζεται με την κατανομή των ψήφων του φορέα στις εκάστοτε Περιφέρειες. Οπωσδήποτε κάθε Περιφέρεια εκπροσωπείται με τουλάχιστον ένα (1) μέλος.

13.4. Εκλογή στις περιφερειακές συνδιασκέψεις

α) Η εκλογή μελών του Πανελλαδικού Συμβουλίου στις περιφερειακές συνδιασκέψεις γίνεται συναινετικά ή με μυστική ψηφοφορία.

β) Η εκλογή γίνεται  συναινετικά ή με μυστική ψηφοφορία, σύμφωνα με το άρθρο 3, εδάφιο 6 του παρόντος, περί «Αναλογικότητας στις εσωτερικές αρχαιρεσίες».

γ) Οι Διοικητικές Περιφέρειες Αττικής και Θεσσαλονίκης, έχουν το δικαίωμα να διαιρεθούν σε υποπεριφέρειες, εάν ο συνολικός αριθμός των μελών τους υπερβαίνει τα 300. Η συνέλευση που θα αποφασίσει τη διαίρεση αυτή, θα κατανείμει τους εκπροσώπους ανάλογα με τον αριθμό των μελών. Η διαίρεση θα ισχύσει από την εκλογή του επομένου Πανελλαδικού Συμβουλίου.

δ) Οι περιφερειακές οργανώσεις που αντιστοιχούν στις Διοικητικές Περιφέρειες, εκλέγουν και αναπληρωματικά μέλη του Πανελλαδικού Συμβουλίου.

ε) Σε όσες Διοικητικές Περιφέρειες δεν υπάρχουν περισσότερα από 10 μέλη του φορέα, η αντίστοιχη θέση του μέλους στο Πανελλαδικό Συμβούλιο μένει κενή.

στ) Η εκλογή από τις προαναφερθείσες Διοικητικές Περιφέρειες γίνεται στην προσυνεδριακή περίοδο και τα μέλη που εκλέγονται πρέπει να είναι γνωστά στο Συνέδριο.

13.5. Εκλογή στο Συνέδριο

α) Από τα 20 µέλη του Πανελλαδικού Συµβουλίου που εκλέγονται στο Συνέδριο, τα 10 εκλέγονται από την Αττική και τα 10 από την περιφέρεια ενώ εκλέγονται και από 2 αναπληρωµατικά µέλη αντιστοίχως.

β) Η εκλογή γίνεται με μυστική ψηφοφορία σύμφωνα με το άρθρο 3, εδάφιο 6 του παρόντος, περί «Αναλογικότητας στις εσωτερικές αρχαιρεσίες».

γ) Τα µέλη του Πανελλαδικού Συµβουλίου δεν µπορούν να συµµετέχουν στο όργανο αυτό για περισσότερες από τρεις (3) συνεχόµενες θητείες.

δ) Θητεία θεωρείται το χρονικό διάστηµα που αντιστοιχεί σε κάθε εκλογή από το Συνέδριο, ανεξάρτητα από τη διάρκειά της. Παραίτηση από το όργανο δεν θεωρείται διακοπή της θητείας.

ε) Σε περίπτωση αντικατάστασης παραιτηθέντος µέλους του Πανελλαδικού Συµβουλίου από επιλαχόντα, εάν η συµµετοχή του δεύτερου στο όργανο είναι µικρότερη των 6 µηνών, δεν θεωρείται θητεία.

στ) Στην εκλογή του Πανελλαδικού Συµβουλίου, εάν ο αριθµός των υποψηφίων είναι µικρότερος ή και ίσος µε τον αριθµό των θέσεων, 80% των υποψηφίων εκλέγονται ως τακτικά µέλη και οι υπόλοιποι/υπόλοιπες ως αναπληρωµατικά.

13.6. Εσωτερική λειτουργία

α) Το Πανελλαδικό Συµβούλιο συνέρχεται σε τακτική συνεδρίαση τουλάχιστον µια φορά στους 3 µήνες ή κάθε εποχή του χρόνου.

β) Το Πανελλαδικό Συµβούλιο βρίσκεται σε απαρτία όταν είναι παρόντα τουλάχιστον τα µισά του µέλη.

γ) Σε κάθε συνεδρίαση ορίζονται η ηµεροµηνία και ο τόπος διεξαγωγής της επόµενης. Οι συνεδριάσεις είναι ανοιχτές.

δ) Οι µισές συνεδριάσεις του Πανελλαδικού Συµβουλίου επιδιώκεται να γίνονται εκτός της έδρας του φορέα, εφόσον ζητηθεί από το 40% των µελών του. Με απόφαση του Πανελλαδικού Συµβουλίου ορίζεται, ανάλογα προς τις τρέχουσες οικονοµικές δυνατότητες του φορέα, επιδότηση του κόστους µετακίνησης των µελών του.

ε) Το Πανελλαδικό Συµβούλιο συνέρχεται εκτάκτως όταν ζητηθεί από το 25% των µελών του.

στ) Μέλος του Συµβουλίου που απουσιάζει από δύο συνεχόµενες συνεδριάσεις χωρίς να υπάρχουν λόγοι ανωτέρας βίας, θεωρείται ότι έχει παραιτηθεί και αντικαθίσταται.

ζ) Στις συνεδριάσεις του Συµβουλίου κρατούνται πρακτικά τα οποία είναι στη διάθεση των υπολοίπων οργάνων, των Πολιτικών Κινήσεων και των µελών του φορέα.

η) Τα µέλη του φορέα µπορούν να παρίστανται στις συνεδριάσεις του Πανελλαδικού Συµβουλίου και, κατά την κρίση του προεδρεύοντος, µπορούν να παίρνουν το λόγο.

θ) Οι αποφάσεις του Πανελλαδικού Συµβουλίου λαµβάνονται µε συναίνεση. Εάν αυτό δεν είναι δυνατόν µέσα σε εύλογο χρονικό διάστηµα και υπάρχει ανάγκη άµεσης λήψης απόφασης, το θέµα τίθεται σε ψηφοφορία.

Η λειτουργία του ΠΣ καθορίζεται λεπτομερώς από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του ΠΣ

14. ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Η Γραμματεία είναι υπεύθυνη για την καθημερινή λειτουργία του φορέα και παίρνει αποφάσεις για ζητήματα που απαιτούν άμεση δράση, σύμφωνα µε τις αποφάσεις του Πανελλαδικού Συμβουλίου και την πολιτική του φορέα, όπως έχει διαμορφωθεί από τα Συνέδρια.

α) Απαρτίζεται από έξι τακτικά µέλη και δύο αναπληρωματικά, τα οποία εκλέγονται απευθείας από τους συνέδρους με υποψήφιους σε 4 συγκεκριμένες θέσεις. Δικαίωμα για υποψηφιότητα στο προεδρείο έχουν μόνο μέλη που έχουν θητεύσει στο παρελθόν τουλάχιστον 1 φορά στο ΠΣ (ή μετά από 2 χρόνια ως μέλη). Με μεταβατική διάταξη, αυτό θα ισχύσει μετά την πρωτοχρονιά του 2020.

Αν κάποιος/-α παραιτηθεί, αντικαθίσταται από επιλαχόν μέλος στην ίδια λίστα αυτών που εκλέγονται από το συνέδριο ως μέλη του ΠΣ.

β) Τα μέλη της Γραμματείας βάζουν υποψηφιότητα μόνο για μια από τις παρακάτω θέσεις και, αν δεν εκλεγούν σε αυτές, εκλέγονται σε θέσεις απλού μέλους της Γραμματείας:

1) εκπρόσωπος του κόμματος (δύο άτομα διαφορετικού φύλου)

2) συντονιστής του κόμματος (οργανωτικός υπεύθυνος και νομικός εκπρόσωπος του κόμματος)

3) ταμίας του κόμματος

γ) Τα µέλη της Γραμματείας είναι άμεσα ανακλητά από το Πανελλαδικό Συμβούλιο και δεν μπορούν να είναι µέλη του οργάνου για περισσότερα από δυο συνεχής θητείες. Μπορούν να επανέλθουν μετά από τουλάχιστον μία θητεία, που ορίζεται ανάμεσα σε δύο τακτικά συνέδρια .

δ) Παραίτηση µέλους ή προσωρινή αναστολή της συμμετοχής του στη Γραμματεία για καταστατικούς λόγους (π.χ. συμμετοχή σε ψηφοδέλτιο) δεν θεωρείται διακοπή της θητείας του.

Η λειτουργία της ΕΓ καθορίζεται λεπτομερώς από τον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας της ΕΓ.

14.1. Αρμοδιότητες

α) Η δημόσια εκπροσώπηση του φορέα, στην οποία περιλαμβάνονται:
• οι σχέσεις µε τα ΜΜΕ
• η διαχείριση της ιστοσελίδας.

β) Η έκδοση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού.

γ) Η προετοιμασία των συνεδριάσεων του Πανελλαδικού Συμβουλίου (ημερήσια διάταξη, εισηγήσεις, κλπ)

δ) Η υλοποίηση των αποφάσεων του Πανελλαδικού Συμβουλίου και η τελική εξειδίκευση των αποφάσεών του, αν αυτό απαιτείται.

ε) Η διαχείριση της λειτουργίας του φορέα (γραφεία, προσωπικό, κλπ)

στ) Η υλοποίηση της πολιτικής που έχει αποφασιστεί.

ζ) Ο συντονισμός και η εποπτεία της λειτουργίας της Επιτροπής Εκλογικού Αγώνα, και η ευθύνη υλοποίησης των εκστρατειών.

η) Ο συντονισμός των θεματικών ομάδων.

θ) Η ενημέρωση των µελών για τις δραστηριότητες του φορέα σε όλους τους τομείς λειτουργίας του, που εντάσσονται στις αρμοδιότητες της Γραμματείας.

ι) Η τήρηση αρχείου µε τα πρακτικά, τα κείμενα και τα έγγραφα των Συνεδρίων.

ια) Η εκπροσώπηση του φορέα και η διαχείριση των σχέσεών του µε άλλα κόμματα και φορείς, σύμφωνα µε τις αποφάσεις του Πανελλαδικού Συμβουλίου.

Η Γραμματεία συνεδριάζει τουλάχιστον µια φορά την εβδομάδα, µε τη δυνατότητα η συνεδρίαση να γίνεται και µε τη χρήση μέσων τηλεπικοινωνίας.

Οι αποφάσεις λαμβάνονται στο πνεύμα της συναίνεσης ή, εάν χρειαστεί, µε πλειοψηφία επί του συνόλου των 6 µελών.

15. ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΕ ΕΚΛΟΓΕΣ - ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΨΗΦΙΩΝ

15.1. Αυτοδιοικητικές εκλογές

α) Η απόφαση για τη συµµετοχή ή όχι στις αυτοδιοικητικές εκλογές λαµβάνεται από τις αντίστοιχες χωρικές συλλογικότητες του φορέα.

β) Οµοίως, οι ίδιες συλλογικότητες επιλέγουν τους υποψήφιους και τις υποψήφιες στους περιφερειακούς θεσµούς.

γ) Το κόµµα στηρίζει ή όχι τις επιλογές αυτές µε απόφαση του Πανελλαδικού Συµβουλίου.

δ) Κάθε περιφερειακή οργάνωση καθορίζει τη σχέση που θα διατηρεί µε τους εκλεγµένους στους θεσµούς της αντίστοιχης περιφέρειας.

15.2 Κεντρικές εκλογές (Βουλευτικές, Ευρωεκλογές)

Το συνέδριο που αποφασίζει τη συµµετοχή σε κεντρικές εκλογές, ορίζει Επιτροπή Εκλογικού Αγώνα (ΕΕΑ), η οποία και είναι υπεύθυνη για το συντονισµό της εκλογικής εκστρατείας. Λογοδοτεί στο Πανελλαδικό Συµβούλιο, τα µέλη της είναι άµεσα ανακλητά από αυτό. Το Πανελλαδικό Συµβούλιο µπορεί να ορίσει νέα µέλη της.

Α. Βουλευτικές

α) Η επιλογή των υποψηφίων, για την κατάρτιση των ψηφοδελτίων γίνεται από τις αντίστοιχες περιφερειακές οργανώσεις του φορέα.

β) Το κόµµα, είτε µε το Συνέδριο είτε µε το Πανελλαδικό Συµβούλιο, µπορεί να αρνηθεί επιλογές µε πλειοψηφία 2/3.

γ) Όπου δεν υπάρχει περιφερειακή οργάνωση του φορέα, την κατάρτιση των ψηφοδελτίων αναλαµβάνει το Πανελλαδικό Συµβούλιο.

δ) Το Πανελλαδικό Συµβούλιο ορίζει Οµάδα Κοινοβουλευτικής Στήριξης των βουλευτών, µε γνωµοδοτικό χαρακτήρα, στην οποία συµµετέχει τουλάχιστον ένας εκπρόσωπος της περιφέρειας από την οποία προέρχεται κάθε βουλευτής.

Β. Ευρωεκλογές

α) Η επιλογή των υποψηφίων και η πιθανή σειρά τους στο ψηφοδέλτιο αποφασίζονται µε Συνέδριο ή/και άµεση ψηφοφορία των µελών.

β) Το Πανελλαδικό Συµβούλιο ορίζει Οµάδα Στήριξης των ευρωβουλευτών στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, µε γνωµοδοτικό χαρακτήρα.

γ) Βουλευτές και ευρωβουλευτές δεν έχουν δικαίωµα συµµετοχής στη Γραµµατεία για όσο χρόνο διαρκεί η θητεία τους. Το ίδιο ισχύει, κατά την προεκλογική περίοδο, και για υποψήφιους κεντρικών εκλογών που χρειάζονται σταυρό προτίµησης.

δ) Βουλευτές και ευρωβουλευτές που έχουν εκλεγεί µε ψηφοδέλτια του φορέα, παραιτούνται στο µέσον της συνολικής τους θητείας. Τη θέση τους παίρνει ο αµέσως επόµενος στη λίστα ή στη σειρά σταυρών προτίµησης.

16. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ

16.1. Έσοδα

Τα έσοδα του φορέα προέρχονται από:

α) τις συνδροµές των µελών του και τα τέλη εγγραφής. Το 25% της συνδροµής κάθε µέλους αποδίδεται στην Πολιτική Κίνηση, στην οποία ανήκει.

β) εκδηλώσεις, πώληση εντύπων και άλλες δραστηριότητές του

γ) τις αποζηµιώσεις µελών του που έχουν εκλεγεί σε θεσµικά όργανα, όπως ορίζεται στην παρ. 16.2

δ) από οικονοµικές προσφορές ή ενισχύσεις, εφόσον δεν τίθενται όροι ή προϋποθέσεις.

16.2. Γενικές αρχές

α) Τα έσοδα της διάταξης 16.1 εισπράττονται υπό τις προϋποθέσεις και τους όρους των διατάξεων της νομοθεσίας για τα οικονοµικά των κοµµάτων.

β) Όλα τα έσοδα και οι δαπάνες του φορέα πρέπει να αποδεικνύονται µε παραστατικά.

γ) Μέλη που εκλέγονται σε θεσµικά όργανα  υποχρεούνται να καταβάλουν στο φορέα το 50% της αποζηµίωσης τους.

δ) Για τη διασφάλιση της οικονοµικής διαφάνειας του φορέα, κάθε εξάµηνο δηµοσιεύεται οικονοµικός απολογισµός, σε έντυπό του.

ε) Το φορέα δεσµεύει οικονοµικά µόνον ο ταµίας, τηρουµένων των περιορισµών του άρθρου 16.3.

16.3. Διαχείριση

α) Τη διαχείριση των οικονοµικών ασκεί ο ταµίας ο οποίος εκλέγεται απευθείας από το συνέδριο)

β) Τον ταµία επικουρεί στο έργο του βοηθός-λογιστής, ο οποίος εκλέγεται από το Πανελλαδικό Συµβούλιο.

γ) Τον έλεγχο των οικονοµικών και του έργου του ταµία και του βοηθού του, ασκεί Οικονοµική Επιτροπή που εκλέγεται από το Πανελλαδικό Συµβούλιο.

δ) Η θητεία όλων αυτών των οργάνων διαρκεί όσο και αυτή του Πανελλαδικού Συµβουλίου.

16.4. Υποχρεώσεις του ταµία

α) Ο ταμίας διατηρεί βιβλίο εσόδων-εξόδων ή ό,τι άλλο προβλέπει ο νόμος, αποδίδει σύντομο οικονομικό απολογισμό σε κάθε τακτική συνεδρίαση του Πανελλαδικού Συμβουλίου για την περίοδο μεταξύ των δύο συνεδριάσεων και συντάσσει έγγραφο οικονοµικό απολογισµό-προϋπολογισµό σε κάθε Τακτικό Συνέδριο.

β) Ο ταμίας δεν μπορεί να διαχειρισθεί ποσά μεγαλύτερα από αυτά που ορίζονται στον κανονισμό Οικονομικής Διαχείρισης που εγκρίνεται από το Πανελλαδικό Συμβούλιο.

γ) Ο ταμίας απαγορεύεται να διατηρεί τραπεζικό λογαριασμό του φορέα στο όνομα του.

δ) Η οικονομική διαχείριση του φορέα, οι αρμοδιότητες του ταμία και κάθε άλλου προσώπου που εμπλέκεται στην οικονομική διαχείριση καθορίζονται από κανονισμό λειτουργίας

16.5. Περιουσία του φορέα

Η περιουσία του φορέα, σε περίπτωση διάλυσής του, αποδίδεται υποχρεωτικά σε οικολογικούς και κοινωνικούς σκοπούς. Σε καµία περίπτωση, δεν µπορεί να µεταβιβαστεί σε φυσικά πρόσωπα ή σχήµατα που ενδεχοµένως να προέλθουν από τη διάλυσή του, ανεξαρτήτως πολιτικού και οργανωτικού στίγµατος.

17. ΝΟΜΙΜΟΠΟΙΗΣΗ

Εκπρόσωπος του φορέα κατά Νόµο είναι τα τακτικά μέλη της εκάστοτε Γραµµατείας ως σύνολο και για όσο καιρό διαρκεί η θητεία της.

18. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΟΥ

α) Τροποποίηση του καταστατικού γίνεται μόνο με απόφαση τακτικού Συνεδρίου, που λαμβάνεται με αυξημένη πλειοψηφία, τουλάχιστον 2/3 του συνολικού αριθμού των παρόντων συνέδρων. Τα 2/3 δεν μπορεί να είναι αριθμητικά λιγότεροι από το ήμισυ των εγγεγραμμένων στο Συνέδριο.

β) Απαραίτητη προϋπόθεση για οποιαδήποτε τροποποίηση είναι να ζητηθεί από το 25% των μελών εγγράφως ή την απόλυτη πλειοψηφία των μελών του Πανελλαδικού Συμβουλίου.

γ) Η απόφαση για τροποποίηση του καταστατικού πρέπει να ανακοινωθεί στα μέλη τουλάχιστον δύο μήνες πριν το συνέδριο (τακτικό ή καταστατικό) που θα συζητήσει τις προτεινόμενες τροποποιήσεις.

δ) Οι προτάσεις των μελών πρέπει να σταλούν εγγράφως στην Επιτροπή που ορίζεται για τον σκοπό αυτό, τουλάχιστον τέσσερις εβδομάδες πριν τη διεξαγωγή του Συνεδρίου.

ε) Δημιουργείται καταστατικό συμβούλιο, που αποτελείται από εκπροσώπους των ΠΚ. Ο αριθμός των εκπροσώπων είναι ανάλογος του αριθμού των μελών κάθε ΠΚ με τον συντελεστή αναλογίας να καθορίζεται από τακτικό συνέδριο, και να ενσωματώνεται στον εσωτερικό κανονισμό του Καταστατικού Συμβουλίου. Σε κάθε περίπτωση όλες, οι ΠΚ εκπροσωπούνται από τουλάχιστον 1 εκπρόσωπο.

Η λειτουργία του Καταστατικού Συμβουλίου καθορίζεται από εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας.

19. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

Το Πανελλαδικό Συμβούλιο μπορεί να ψηφίζει με αυξημένη πλειοψηφία 2/3 των μελών, ή απλή πλειοψηφία που θα χρήζει επικύρωσης από το επόμενο συνέδριο, τους Κανονισμούς Λειτουργίας των οργάνων του κόμματος, όπως των Θεματικών Ομάδων, του ΠΣ, της ΕΓ, των συνεδρίων, των δημοψηφισμάτων, του Καταστατικού Συμβουλίου και των επιτροπών του κόμματος που προσαρτώνται ως παραρτήματα στο παρόν Καταστατικό και έχουν την ισχύ καταστατικών διατάξεων. Οι κανονισμοί ρυθμίζουν θέματα που δεν ρυθμίζονται ρητά στο Καταστατικό. Αλλάζουν με την ίδια διαδικασία που ψηφίζονται.

20. ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΕΑ - ΠΡΟΣΧΩΡΗΣΗ ΣΕ ΑΛΛΟ ΚΟΜΜΑ

α) Το κόµµα µπορεί να διαλυθεί:
- εάν δεν συγκληθεί Συνέδριο για τρία συνεχή χρόνια, εφόσον αυτό δεν οφείλεται σε λόγους ανωτέρας βίας
- µε απόφαση Συνεδρίου, που λαµβάνεται από το 75% των συνέδρων.

β) Προσχώρηση του φορέα σε άλλο κόµµα µπορεί να γίνει µε απόφαση Συνεδρίου που λαµβάνεται από το 75% των συνέδρων.